lördag 21 april 2012

Tillväxt

Satt och läste nya Vi föräldrar och uppmärksammade en artikel om amning och ersättning. Det stod att BVC's tillväxtkurvor ofta baseras på flaskuppfödda barns tillväxt. Och att de skiljer sig från moderna tillväxtkurvor som WHO tagit fram som grundar sig på ammade barn. Ammade barn ökade inte lika snabbt i vikt som flaskuppfödda barn efter tre månaders ålder och kan därför ligga under sin kurva, och i värsta fall bedömas som att de ökar för dåligt i vikt. Det jag vill komma fram till är att jag tycker det är riktigt dåligt om det är så. Det säger väl sig själv att det är lättare att göda en bebis med flaska än med tutten. Att jag berörs av den här artikeln är för att Elisa har börjat plana ut och ligger strax under sin kurva och jag känner mig stressad över det. Hon var även väldigt tung när hon föddes (4302 gram) så hon förväntas väga rätt mycket nu. Det är dock ingen som helst fara med hennes vikt utan jag ska fortsätta helamma henne som jag gör och behöver inte ge något tillägg. MEN det finns säkert mammor som blir tillsagda av BVC att börja ge ersättning bara för att de tror att barnen ökar för dåligt pga dessa felaktiga kurvor... Sorgligt kan jag tycka...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar